ADAC zverejnil test zimných pneumatík na rok 2023, vyhral Continental, Michelin bol druhý

ADAC zverejnil svoj každoročný test zimných pneumatík, ktorý od minulého roka zmenil metodiku a oveľa viac sa zameriava na životné prostredie a udržateľnosť, ktoré teraz tvoria 30 % celkového skóre, čo je veľa. Vzhľadom na odlišné kritériá bývajú výsledky v porovnaní s inými testami odlišné a tento rok tomu nie je inak ani v prípade rozmeru 225/45 R17.

Zloženie

Testovaných bolo 11 pneumatík, ale nevideli sme žiadnu z nových pneumatík – Nokian Snowproof je tu stále uvedená vo svojej prvej verzii napriek tomu, že bola vydaná Nokian Snowproof 2, a chýba aj GoodYear UltraGrip Performance 3, pričom na jej mieste je staršia verzia GY UG Performance+.

Na prvom mieste nájdeme osvedčenú pneumatiku od spoločnosti Continental, WinterContact TS870. Prvenstvo si vyslúžila najmä vďaka nadpriemerným jazdným vlastnostiam na snehu, pričom ADAC ako jeden z mála meria brzdnú dráhu na ľade, kde spomínaný Continental vyniká. Druhou disciplínou, v ktorej pneumatika vyniká, je výdrž – tú ADAC predpovedá na 55 900 km.

Na druhom mieste sa umiestnila pneumatika Michelin Alpin 6, ktorá si v ekologickom hodnotení vedie ešte lepšie, a to najmä vďaka svojmu kilometrovému nájazdu, ktorý sa predpokladá na úrovni 61 000 km. Opäť je tiež veľmi silná pri brzdení na ľade, čo je disciplína, ktorú iné testy zvyčajne vynechávajú. V porovnaní s Continentalom zaostáva najmä na mokrej vozovke, ale inak je z hľadiska jazdných vlastností stále druhým najlepším v teste.

GOODYEAR UltraGrip Performance+ je na tom podobne, ale neponúka takú odolnosť a udržateľnosť, čím klesla na tretie miesto za Michelin. Bolo by zaujímavé zistiť, ako by dopadlo porovnanie s novšou pneumatikou UltraGrip Performance 3. Štvrtá je potom pneumatika predstavená ešte v roku 2015, ktorá v novších testoch nedosiahla také dobré výsledky, ale tu sa jej podarilo uspieť práve vďaka dôrazu na životné prostredie, najmä na jej odolnosť. Na mokrej vozovke však bolo jej hodnotenie znížené na uspokojivé, čo zhoršilo jej celkové skóre ovládateľnosti.

Bridgestone – inde víťaz, tu predposledná – prečo?


V teste je aj množstvo ďalších pneumatík, odporúčam vám pozrieť si celú tabuľku na nasledujúcom odkaze, ktorá vám poskytne celkový prehľad o kvalitách jednotlivých pneumatík. Ale aj tak sa chcem v ostatnom zamerať na to, ako môže pneumatika BRIDGESTONE BLIZZAK LM005 v niektorých testoch zvíťaziť a v niektorých byť na konci štartovej tabuľky, ako napríklad tu v teste ADAC. Ukazuje to názorne, ako by sa malo na testy pneumatík nazerať. Pretože výsledky testov nemôžete brať len v absolútnom poradí, ale musíte ich interpretovať pre konkrétny prípad použitia.

Pozrime sa teda na výsledky spomínaných pneumatík Bridgestone – keď porovnáme jednotlivé disciplíny s inými testami, namerané hodnoty sú podobné. Ako je teda možné, že sa umiestnila na 11. mieste? Je to spôsobené rozdielnymi prioritami jednotlivých testov. ADAC udeľuje najhoršej čiastkovej disciplíne celkovú známku v oboch hlavných meraných disciplínach. Ak teda pneumatika dostane na snehu známku 4, nemôže dostať lepšiu celkovú známku ako 4. To sa stalo pneumatike Bridgestone – za sneh dostala známku 3,2, a to kvôli brzdeniu na ľade, ktoré, ako sme už povedali, ostatné testy nemerajú. Vzhľadom na vyššie uvedenú logiku testu jej nepomohol ani nadpriemerný výkon pri brzdení na snehu, ktorý jej celkovo vyniesol známku 3,2. Kategóriu ekologických parametrov jej potom pokazil dojazd, ktorý bol nameraný len 36 100 km, čo je najmenej v teste. V iných testoch nedopadá tak zle, tu je to však spôsobené tým, že v teste sa objavili najmä cestovné pneumatiky, zatiaľ čo v iných testoch sa často stretáva s pneumatikami UHP.

Zhrnutie

Celkovo sa po zmene mechanizmu bodovania treba na testy ADAC pozerať trochu inak – ak vás zaujíma predovšetkým ovládateľnosť, je dobré prejsť si test pneumatiky po pneumatike a posúdiť, ktoré kritériá sú pre vás dôležité. Pozrite si aj ďalšie testy zimných pneumatík na rok 2023, aby ste získali komplexný prehľad o možnostiach, ktoré máte k dispozícii. Je trochu škoda, že pri hodnotení vplyvu na životné prostredie chýbajú novšie modely alebo modely určené výhradne pre elektrické vozidlá. Dúfajme však, že sa toho dočkáme nabudúce.

Kompletné výsledky testu nájdete tu ->