Pneumatika Bridgestone Blizzak LM-005 zvíťazila v tohtoročnom teste ACE/ARBÖ/GTÜ vďaka vynikajúcim vlastnostiam na mokrom povrchu

Hoci teploty vonku ešte stále naznačujú, že leto je vo vzduchu, v kalendári je koniec septembra. A to znamená len jedno: o niekoľko týždňov budeme prezúvať na zimné pneumatiky. Možno aj kvôli nadpriemernému počasiu máme za sebou len prvý tohtoročný zimný test, ale aj ten vám napovie, na čo sa oplatí túto zimu obúvať.

Len jedna novinka, inak osvedčené prémiové modely

Na prvý pohľad táto sezóna neprináša veľa noviniek. Tou najzaujímavejšou je asi uvedenie modelu Nokian Snowproof 2, ktorý nahrádza prvú generáciu, ktorá bola u vodičov pomerne obľúbená. Najskôr sa však pozrime na parametre dnešného testu. Testovacia organizácia je združením troch automobilových klubov – nemeckého Auto Club Europa, rakúskeho ARBÖ a GTÜ, čo je nemecká obdoba stanice technickej kontroly. Pre tohtoročný test si tieto organizácie vybrali rozmer 235/55 R18, ktorý namontovali na aktuálnu generáciu VW Tiguan. Tento rozmer sa však nachádza aj na mnohých vozidlách SUV v rámci koncernu VW aj mimo neho. Do testu potom vzali 10 aktuálnych modelov pneumatík. K ich výberu mám však malú výhradu: v zozname sú prakticky len prémiové pneumatiky a potom neznáme lacné pneumatiky. Úplne chýbajú pneumatiky strednej triedy – Kleber, Firestone, Semperit a ďalšie. Jediným čiastočným zástupcom segmentu strednej triedy je nová pneumatika Nokian. Samozrejme, od uvedených nízkonákladových pneumatík sa nedá očakávať nič iné ako to, že sa neodporúčajú. A tak to aj bolo: značky Austone a Fortuna neboli odporúčané a tretí lowcost od Sailunu bol odporúčaný podmienečne. Na mokrej vozovke je však veľmi slabá.

Iba jedna pneumatika bola hodnotená ako “veľmi odporúčaná”

Poďme sa však konečne pozrieť na výsledky. Vzhľadom na uvedené pneumatiky boli všetky ostatné pneumatiky odporúčané a ako hovorí samotný tester, na snehu medzi nimi neboli žiadne veľké rozdiely. Rozhodovalo sa teda hlavne na mokrej vozovke, čo je pre zimné pneumatiky prakticky najťažšia disciplína. A tu Bridgestone Blizzak LM-005 dosiahla najlepšie výsledky vďaka takmer dokonalým výsledkom v oboch disciplínach aquaplaningu. V tesnom závese, o 3 body za ním, sa umiestnila pneumatika Hankook icept X evo3. Tieto tri body však prakticky stratila na hlučnosti a valivom odpore, teda faktoroch, ktoré nemajú vplyv na ovládateľnosť. Hankook má veľmi priaznivú cenovú politiku, takže druhé miesto je veľmi dobrou správou pre šetrných vodičov, ktorí nechcú robiť kompromisy v kvalite. Len Michelin a Continental sa museli uspokojiť s tretím a štvrtým miestom, kde ich Hankook tesne porazil, a to opäť na mokrej vozovke. Michelin a Conti však ponúkajú práve nižšiu hlučnosť a valivý odpor, čo Hankook nedokáže. Treba poznamenať, že test netestoval kilometrový výkon pneumatík, čo je disciplína, v ktorej bude Michelin veľmi silný a ktorá by pravdepodobne zamiešala výsledkami. Ďalšou v poradí je nová pneumatika Nokian, ktorej umiestnenie je úspechom. Veľa však závisí od ceny, ktorá bude pravdepodobne len o niečo nižšia ako u Hankooku. Ak však bude lacnejšia vo všetkých rozmeroch, určite stojí za zváženie.

A potom už zostáva len Goodyear a Pirelli. Pre Goodyear je to prvý test, v ktorom sme videli túto pneumatiku vo variante pre SUV, a hoci je pneumatika v teste odporúčaná, pomer cena/výkon nevychádza až tak dobre. Prakticky rovnaký výsledok dosiahla aj pneumatika Pirelli, ktorú možno odporučiť, ak vo vašom rozmere funguje dobre. V opačnom prípade existujú lepšie alternatívy.

Kompletné výsledky testu nájdete tu.