Autobild zverejnil test celoročných pneumatík na rok 2023, medzi najlepšími sú len prémiové pneumatiky

Celoročné pneumatiky v súčasnosti zažívajú nebývalý nárast popularity, čo vedie výrobcov k rozsiahlym investíciám do ich vývoja. Väčšiu pozornosť im venujú aj testovacie vydavateľstvá. Napríklad časopis Autobild vykonáva komplexný dvojstupňový test týchto pneumatík. V prvej fáze sa meria brzdná dráha pneumatík na suchu aj na mokrom povrchu. Na základe týchto výsledkov sa vyberajú kandidáti do druhej, podrobnejšej etapy. Tento rok sa do tohto kola dostalo 16 pneumatík, čo vyvrcholilo výberom najlepšej celoročnej pneumatiky na rok 2023 – podľa hodnotenia časopisu Autobild.

Tento rok navyše Autobild do testu zaradil letnú a zimnú pneumatiku, aby sme mohli porovnať, akým kompromisom sú celoročné pneumatiky. A v prípade brzdnej dráhy by sa dalo povedať, že nie až tak veľmi – letná pneumatika na mokrej vozovke samozrejme zastavila ako prvá, ale od najlepšej celoročnej pneumatiky, ktorou je v tomto prípade Bridgestone, ju delilo len niečo vyše dvoch metrov, čo je veľký rozdiel oproti tomu, ako na mokrej vozovke brzdí čisto zimná pneumatika, takže v zime je situácia opačná a výhodu má celoročná pneumatika.

Prémiové a lacné pneumatiky

Niekoľko lacných pneumatík sa potom prebojovalo do finále z lepších pozícií, ale v druhej fáze testu sa ukázalo, že prémioví výrobcovia predsa len viac investovali do vývoja a v relatívne mladom odvetví drvivo porazili lacnejšiu konkurenciu – len zriedkavo nájdete na prvých miestach šesť prémiových pneumatík. A to len dokazuje, aká zložitá záležitosť je moderná celoročná pneumatika – v zime musí fungovať na snehu, ale zároveň nemôže byť taká jemná ako zimná pneumatika, aby odolala vyšším teplotám v lete. Pozrime sa však na niekoľko konkrétnych modelov, ktoré nás zaujali.

Michelin Crossclimate 2, alebo skôr jeho prvý model, je originálna celoročná pneumatika, ktorá odštartovala novú éru celoročných pneumatík. Dlho očakávaný druhý model je bezkonkurenčný na snehu, kde vždy tesne nasleduje zimnú pneumatiku a dokonca sa jej vyrovná aj v slalome. To mu spolu s o niečo lepšou brzdnou dráhou na suchu zabezpečilo prvenstvo pred druhou generáciou celoročných pneumatík Continental Allseasoncontact 2. Podarilo sa jej však poraziť Michelin v jeho kráľovskej disciplíne, ktorou je kilometrový výkon. aj keď podľa prognóz o necelých 2 000 kilometrov. Inak sú však pneumatiky veľmi podobné, pričom Continental je o niečo lepší na mokrej vozovke vďaka kratšej brzdnej dráhe a lepšej ovládateľnosti.

A potom sa nová Turanza All Season 6 od spoločnosti Bridgestone musela uspokojiť s tretím miestom. Rovnaký osud postihol aj pneumatiku Vredestein Quatrac, ktorej nepomohla ani absolútne najlepšia známka na mokrom povrchu. Na ďalších miestach nájdeme Pirelli a Goodyear, pre nás je však zaujímavé hlavne 7. miesto, kde nájdeme pneumatiku Kleber Quadraxer 3, ktorá patrí do koncernu Michelin a ktorá vzhľadom na svoju cenu ponúka veľmi dobré jazdné vlastnosti. A nebyť horších jazdných vlastností na mokrej vozovke a kratšieho kilometrového výkonu, mohla sa táto pneumatika umiestniť ešte lepšie. Dokonca za sebou nechala aj o niečo drahšiu pneumatiku Hankook 4S2, ktorá sa v testoch pravidelne umiestňuje veľmi dobre.

Na ďalších miestach sa umiestnili ďalšie cenovo dostupnejšie pneumatiky, ako napríklad BF Goodrich, Kumho a Nexen. Skôr sklamaním je potom 11. miesto novej pneumatiky Dunlop Sport All Season, ktorá je vzhľadom na svoje kvality pomerne drahá. Ďalším sklamaním je umiestnenie pneumatík Firestone Multiseason (13. miesto) a Falken AS 220 Pro, ktoré pokazil nízky počet najazdených kilometrov, čo je v testoch Autobildu pomerne rozhodujúce kritérium. V prípade oboch pneumatík hovoríme o životnosti niečo vyše 30 000 km, pre porovnanie, najlepšou v teste je Nexen N Blue 4Season2, vyrábaná v Českej republike, s odhadovanou životnosťou 75 000 km, teda viac ako dvakrát dlhšou. Nexen spolu s pneumatikou Michelin Crossclimate 2 získali ekologické ocenenie “zelená pneumatika”.

A na záver tradičná otázka – oplatí sa používať celoročné pneumatiky?

A odpoveď nie je jednoduchá – ak hovoríme o jazdných vlastnostiach, tak vzhľadom na parametre predchádzajúcich zím, ktoré môžu byť takmer letné, ale aj veľmi zimné, by som povedal, že áno – lepšie celoročné pneumatiky sú na takéto výkyvy prakticky najlepšie pripravené. Ďalším argumentom pre celoročné pneumatiky je komfort – netreba sa objednávať do servisu za niekoľko týždňov v čase najväčšej špičky a obávať sa, že zima príde skôr, pneumatiky sú už na všetko pripravené. Potom samozrejme odpadajú časté náklady na protektorovanie, ktoré tiež nie sú z hľadiska životnosti pneumatík zanedbateľné – treba riešiť len občasné vyváženie. Majú teda zimné pneumatiky vôbec nejaké nevýhody? Majú, ale paradoxne najviac v porovnaní s letnými pneumatikami – sú menej klzké, a preto vydržia dlhšie, môžu mať nižšiu spotrebu paliva a čo je najdôležitejšie, sú lepšie aj na mokrej vozovke. Rozdiel nie je veľmi výrazný, ale z výsledkov tohto testu je zrejmé, že brzdenie a ovládanie na mokrej vozovke sú jednoducho lepšie na letných pneumatikách. Na druhej strane sa vraciame k tomu, že mnohé z týchto situácií zažijete na zimných pneumatikách, ktoré sú zase v týchto disciplínach takmer vždy horšie ako celoročné pneumatiky. Celoročné pneumatiky sú tiež pomerne silné v prevencii aquaplaningu, a to aj v porovnaní s letnými pneumatikami.

Pokiaľ však ide o náklady, je tu háčik – letná pneumatika vydrží o niečo dlhšie a vzhľadom na to, že letnú pneumatiku zvyčajne používate dlhšiu časť roka ako zimnú, je pravdepodobné, že celoročnú pneumatiku budete meniť skôr ako letnú. Ak už vlastníte druhú sadu kolies pre svoje vozidlo, prechod na celoročné pneumatiky zvyčajne nemá veľký zmysel z hľadiska peňazí, výhodou je len komfort. Na druhej strane, bez druhej sady kolies má používanie celoročných pneumatík veľký zmysel – pneumatiky sa výmenou opotrebúvajú, ich výmena dvakrát ročne stojí pomerne veľa, takže používanie celoročných pneumatík môže pomôcť znížiť časť týchto nákladov, a to aj napriek vyššej cene, ako majú letné pneumatiky.

Test brzdnej dráhy nájdete tu ->

Úplné výsledky záverečného testu sú tu ->